W kraju czy za granicą – gdzie spędzimy tegoroczne wakacje? Ponad połowa Polaków ma już sprecyzowane plany wakacyjne. Analogicznie do zeszłego roku zamierzają wyjechać na 2 tygodnie, ale przeznaczą na to ok. 1500 zł więcej– wynika z najnowszego badania Holiday Barometer 2024 zrealizowanego przez IPSOS w 21 krajach świata na zlecenie Europ Assistance.
Inflacja nie ma już bezpośredniego wpływu na plany wakacyjne Polaków
Z wyników najnowszego badania Holiday Barometer wynika, że prawie 80% Polaków deklaruje radość i podekscytowanie na myśl o podróżowaniu w tym roku. Jakie czynniki mają wpływ na pozostałe 20%? Dużą obawą są wojny i konflikty zbrojne na całym świecie (62% wskazań). Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na entuzjazm Polaków są zmiany klimatyczne, które powodują na tyle duży wzrost temperatur w niektórych wakacyjnych destynacjach, że ciężko w nich latem wypoczywać (57%). Mimo że inflacja i wysokie ceny wskazywane są najczęściej (74%), to z roku na rok zaliczają one kolejne spadki (2 p.p. vs. 2023 r.). W tym roku zamierzamy sobie z nimi radzić w następujący sposób: 56% badanych będzie szukało atrakcyjnych ofert last minute, 53% przeznaczy nieco mniejszy budżet na jedzenie, zwiedzanie i aktywności w wakacyjnym kurorcie a 51% wybierze tańszą opcję noclegu.
Zmianom uległ również nasz wakacyjny budżet. Badani zadeklarowali, że w tym roku planują przeznaczyć na wyjazd średnio 7 040 zł. Jest to aż o 1550 zł więcej niż
w poprzednim roku. Długość pobytu pozostała taka sama jak rok temu. W dalszym ciągu deklarujemy, że potrwa on 2 tygodnie.
Wakacje w Polsce numerem 1
43% Polaków spędzi wakacje podróżując po kraju. W dalszym ciągu najczęściej wskazywanym kierunkiem jest morze (65%, wzrost o 4 p.p. vs. 2023 r.) oraz góry (32%, spadek o 2 p.p.). 39% badanych zdecydowało się na wyjaz za granicę, ulubionym kierunkiem Polaków w tym roku będzie przede wszystkim Hiszpania (10%) a zaraz potem Włochy (8%) i Grecja (7%). Głównym bodźcem do wyboru tych miejsc jest klimat i chęć gwarancji dobrej pogody (42%, znaczny wzrost, aż o 16 p.p.) Kolejną istotną dla nas sprawą jest to, że już tam byliśmy i czujemy się w tych miejscach bezpiecznie (ponad 30%). Wpływ na wybór kierunku ma również fakt, że destynacja, do której jedziemy, oferuje aktywności, jakie lubimy oraz zapewnia atrakcyjną ofertę (24%).
Hotele w dalszym ciągu są najczęściej wybieraną formą zakwaterowania (48%). 34% z nas wskazało na opcję wynajmu domu/mieszkania (wzrost o 11 p.p.). 18% spędzi wakacje w domu przyjaciela/rodziny lub w swoim własnym domku letniskowym, lub zdecyduje się na pokój w pensjonacie. W Polsce podróże kamperem wciąż nie cieszą się dużą popularnością. Na taką formę wypoczynku wskazało zaledwie 4% ankietowanych (dokładnie tyle samo co w 2023 r.). Nowością jest opcja zamiany domów, na którą zdecyduje się również 4% badanych.
Rodzinne wakacje i podróż własnym samochodem
Rodzinne wakacje wiodą prym wśród Polaków. Aż 87% osób wskazało, że to właśnie z rodziną wybierze się na letni odpoczynek. Niewiele mniej, bo 71% spędzi urlop ze swoim partnerem. Nie różnimy się pod tym względem od innych krajów europejskich (wskazania na poziomie 64% i więcej). Równie chętnie wyjeżdżamy ze swoimi dziećmi (47%) oraz z przyjaciółmi (18%). Tendencja do samotnych wyjazdów mocno spada. Zaledwie 8% z nas chce spędzić urlop w pojedynkę.
W dalszym ciągu, aby dojechać na miejsce wypoczynku, najchętniej wsiadamy w nasz własny samochód (46% wskazań). 58% badanych twierdzi, że jest to najwygodniejszy sposób dotarcia do celu ich podróży. Mimo to zarówno samolot (40%), jak i pociąg (22%) zanotowały wzrost o kilka punktów procentowych (kolejno
9 p.p. i 4 p.p.) przy jednoczesnym spadku auta (-5 p.p.). Podróż busem lub autokarem pozostaje bez większych zmian (12%). Prawie 40% osób, wybierając wakacyjny środek transportu, kieruje się swoim przyzwyczajeniem, jak również wskazuje na większą przystępność, a często nawet na fakt, że jest to jedyna możliwość dotarcia do celu.
Workation i inne wakacyjne trendy
Wraz z pracą zdalną powstało nowe określenie – workation, oznaczające pracę połączoną z wakacjami. Jednak ten trend nie przyjął się w Polsce. Zdecydowana większość z nas rozdziela czas wolny od pracy. 69% badanych wskazało, że nie skorzysta z tzw. workation, tylko w pełni będzie cieszyło się urlopem. 43% z tych, którzy się na to zdecydują, wyjedzie za granicę (wzrost o 14 p.p.), a 39% pozostanie w kraju (spadek o 13 p.p.). Głównym miejscem zakwaterowania będzie hotel (32%) lub wynajęty dom wakacyjny (25%). 36% z tych, którzy planują „workation”, najpierw spędzi urlop w wakacyjnej destynacji, a później zostanie, aby pracować.
Na popularności zaczyna zyskiwać Slow tourism. Oznacza to, że zamiast w rekordowym tempie odhaczać kolejne zabytki na naszej liście „do zobaczenia” poświęcimy czas na poznanie lokalnej historii i kultury. To wszystko przy jednoczesnym wsparciu i dbałości o środowisko. Aż 75% Polaków wykazało zainteresowanie tym trendem. Równie wysoko uplasował się wyjazd do mniej turystycznych miejsc (77%).
Idealne wakacje Polaków
W tym roku Polacy nieco zmienili swoje postrzeganie idealnych wakacji. 71% jest zdania, że doskonały wypoczynek jest wtedy, gdy mogą poznawać nowe kultury
i całkowicie zmienić otoczenie. Dla 65% to odpoczynek i wyciszenie. Natomiast 58% za idealne wakacje uważa te, które są spędzone z rodziną lub przyjaciółmi.
Czy Polacy ubezpieczają się na wakacje?
54% badanych zadeklarowało, że wykupi ubezpieczenie turystyczne na kolejną podróż. Głównymi kryteriami, jakimi będą kierować się przy wyborze polisy turystycznej, są:
- przystępna cena (38%),
- gama oferowanych produktów i usług (14%),
- reputacja towarzystwa ubezpieczeniowego (13%).
Ubezpieczenie na wyjazd Polacy najczęściej kupują bezpośrednio od firmy ubezpieczeniowej (26%) oraz w biurze podróży (21%). Część z nas korzysta też z usług brokera ubezpieczeniowego (17%).
Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 27.03.2024-22.04.2024 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Czechach, Australii, Malezji, Indiach, Japonii, Singapurze, Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Hongkongu. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 21 000 osób, w tym 1000 Polaków.