You are here

Cyberbezpieczeństwo w Black Friday

Zakupy przez Internet wpisały się w codzienność Polaków. Wystarczy mieć przy sobie smartfon, aby kupić wszystko, co jest nam niezbędne. Mnogość aplikacji dostępnych na rynku zdecydowanie ułatwia takie działania. Niestety niesie to ze sobą również cyberzagrożenia. Black Friday to okres, w którym szczególnie należy zwrócić na nie uwagę. Na szczęście rynek ubezpieczeniowy daje nam wiele możliwości ochrony.

Z badania Bezpieczeństwo w Internecie przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Europ Assistance Polska wynika, że Polacy w sieci najchętniej kupują produkty takie jak:

  • 75% - odzież, obuwie i akcesoria
  • 50% - technologię (smartfony, konsole do gier)
  • 31% - bilety na koncerty, wydarzenia

Powszechnymi metodami płatności za takie zakupy jest Blik (50%), e-przelew (37%), przelew bankowy (34%), jak również karta debetowa (27%). Co więcej, 42% Polaków korzysta
z Internetu częściej niż przed pandemią. Dlatego sklepy działające w sieci wymyślają przeróżne sposoby dotarcia do klienta. Black Friday, Black Weekend czy nawet Black Week są przykładami takich działań. To okres, w którym firmy prześcigają się w wymyślaniu przeróżnych promocji. To również czas, w którym internetowi oszuści, starają się wykorzystać nieuwagę kupujących. Jak wynika ze wspomnianego badania, 47% Polaków obawia się płatności internetowych oraz braku kontroli nad własnymi danymi. 48% boi się cyberzagrożeń, a 45% kradzieży tożsamości.

Czy istnieje jakiś sposób zabezpieczenia się na wypadek najgorszego? Owszem, na rynku ubezpieczeniowym są różne rodzaje ubezpieczeń cyber assistance. Przeglądając dostępne oferty, wyłaniają się trzy główne możliwości zakupu:

  • jako dodatek do transakcji (najczęściej w sklepach z elektroniką)
  • jako dodatkowy produkt oferowany przez banki
  • jako dodatek do ubezpieczenia np. domu

Posiadając ubezpieczenie cyber assistance, możemy ubiegać się o zwrot kosztów transakcji, jeżeli padliśmy ofiarą oszustwa. Podobnie przy kradzieży środków z konta czy danych karty przez osobę trzecią. Ubezpieczenie pokryje również koszt odzyskania danych w przypadku ich utraty z dysku twardego. W ramach polisy możemy liczyć na fachową pomoc techniczną. Niektóre z nich oferują również ochronę od ryzyk takich jak:

  • kradzież tożsamości internetowej,
  • utrata reputacji internetowej,
  • konflikt z e-sklepem (niedostarczenie zamówionego produktu lub dostarczenie towaru niezgodnego z zamówieniem)

Dodatkowym elementem takiego ubezpieczenia może być dostęp do platformy online. Za jej pośrednictwem właściciel polisy może monitorować czy nie doszło do wycieku danych wrażliwych. Wystarczy określić jakie dane chcemy, aby były poddane kontroli i wprowadzić je do systemu. Może być to:

  • PESEL
  • numery kart kredytowych
  • nr dowodu osobistego lub paszportu
  • nr telefonu
  • adres e-mail

W przypadku wykrycia przez platformę wycieku danych ubezpieczony otrzymuje powiadomienie. Zawiera ono szczegóły incydentu i rekomendację działań, jakie podjąć
w celu ograniczenia negatywnych skutków finansowych i reputacyjnych. 

Cyber assistance najczęściej dodawany jest jako darmowy produkt dla posiadaczy kont bankowych. Druga możliwość to zakup sprzętu elektronicznego a wraz z nim dodatkowego ubezpieczenia. Jego cena uzależniona jest od modelu i wartości kupowanego produktu. Zazwyczaj dotyczy jedynie zakupionego sprzętu. Ubezpieczenie od ryzyk cybernetycznych może być elementem polisy na dom/mieszkanie. Również w tym przypadku, wysokość składki uzależniona jest od wielu czynników np. sumy i zakresu ubezpieczenia, limitów ochrony, sposobu powiązania cyber assistance z główną polisą mieszkaniową.

Cyber assistance dla osób fizycznych stanowi pewną nowość na rynku. Obecnie możliwość zakupu takiego produktu indywidualnie jest mocno ograniczona. Jednak wraz
z zainteresowaniem tym tematem, rośnie popyt na taką formę ubezpieczenia. Dlatego, zanim pochłonie nas szaleństwo czarnopiątkowych zakupów, odpowiednio się zabezpieczmy.