Mimo usilnych starań Unii Europejskiej, samochody elektryczne nie cieszą się tak dużym zainteresowaniem, jak zakładano. Ponad połowa Europejczyków wciąż jeździ samochodem benzynowym - wynika z najnowszego badania Mobility Barometer od Europ Assistance.
Samochody o napędzie spalinowym wciąż stanowią większość w Europie
Mimo wprowadzenia przez Unię Europejską szeregu ustaw i rozporządzeń mających na celu promowanie pojazdów elektrycznych i zrównoważonej mobilności, Europejczycy wciąż poruszają się po drogach głównie samochodami spalinowymi. Jak pokazują wyniki badania Mobility Barometer, 52% Europejczyków posiada samochód z napędem benzynowym, 35% to posiadacze dieselów, a zaledwie 3% ma samochód w pełni elektryczny. Chociaż zainteresowanie zakupem pojazdów elektrycznych (27%) wciąż jest wysokie, zauważalny jest lekki spadek (o 2 p.p.) w porównaniu do poprzednich lat.
Głównymi barierami, z powodu których Europejczycy nie chcą kupować samochodów elektrycznych, są wysokie koszty (51% badanych) oraz problemy z infrastrukturą ładowania (26%), a konkretnie:
- brak możliwości instalacji punktów ładowania w domu (22% wskazań),
- zbyt mała liczba publicznych punktów ładowania (11%),
- brak punktów ładowania w biurze (9%).
Zmiana nawyków mobilności w kierunku bardziej zrównoważonych opcji
Chociaż głównym środkiem transportu w Europie wciąż pozostaje samochód (84% użytkowników), to na znaczeniu zyskują również inne sposoby przemieszczania się. Okazuje się, że obywatele państw europejskich lubią chodzić i robią to przez cały tydzień (95%). Największa liczba osób wybiera właśnie tę metodę dotarcia do celu
w Hiszpanii i Czechach (98%). Natomiast w Austrii zanotowano wzrost użycia rowerów elektrycznych (5 p.p.) oraz hulajnóg i to o 6 p.p. Niestety głównym powodem zmiany nawyków dotyczących mobilności nie jest wcale troska o środowisko (na co wskazało 23% badanych), a względy ekonomiczne (32%), co w dużej mierze sygnalizują badani z Belgii, Francji i Niemiec.
Jednak, aby nie rysować przyszłości w tak ponurych barwach, zamiary Europejczyków na kolejne 12 miesięcy są dość optymistyczne. Chodzenie wciąż będzie plasowało się na pierwszym miejscu. Chęć korzystania z rowerów elektrycznych wzbudza duży entuzjazm we Francji (34%), Belgii (31%) i Niemczech (24%). Natomiast Włosi (34%) i Portugalczycy (30%) deklarują zamiar jazdy na standardowym rowerze częściej niż do tej pory.
W Europie rośnie popularność rowerów elektrycznych oraz innych form tzw. alternatywnej mobilności (np. hulajnogi elektryczne, transport publiczny). Badani zostali zapytani o to, czy ich częstotliwość korzystania z różnych środków transportu zmieniła się w okresie 5 lat. Największą deltę dodatnią wykazały trzy odpowiedzi:
- chodzenie (+21 p.p.),
- własny rower elektryczny (+16 p.p.)
- transport publiczny (+11 p.p.).
W szczególności w Niemczech (+34 p.p.), Belgii (+25 p.p.) i Francji (+23 p.p.) odnotowano znaczny wzrost użytkowania rowerów elektrycznych.
Wzrost zainteresowania usługami ubezpieczeniowymi i asystenckimi dla nowych form mobilności
Ponad połowa właścicieli rowerów rozważyłaby wykupienie ubezpieczenia lub assistance,
co odzwierciedla rosnące znaczenie tych nowych form mobilności w codziennym życiu ludzi. Główną motywacją jest uzyskanie pomocy w razie wypadku lub awarii – najwyższe zainteresowanie odnotowano we Włoszech (44%) oraz Portugalii i Belgii (43%). Czynnikiem decydującym o zakupie jest także aspekt finansowy – cena posiadanego roweru (27%) oraz to, czy jest nowy (20%).
Samochody elektryczne już nie takie modne? Wyniki badania Mobility Barometer od Europ Assistance - podsumowanie
Przeprowadzone badanie pokazuje, że na europejskich drogach w dalszym ciągu przeważają samochody spalinowe. Boom na auta elektryczne i hybrydowe, który można było obserwować do nie dawna przeżywa obecnie spadek. Wyniki pokazują również, że Europejczycy coraz chętniej decydują się na mikromobilność (rowery, hulajnogi, chodzenie). Co prawda mobilność w Europie przechodzi transformację w kierunku bardziej zrównoważonych i różnorodnych form transportu, ale na daną chwilę jest to podyktowane głównie chęcią zaoszczędzenia pieniędzy.
Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 17.12.2024-13.01.2025 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Czechach i Szwajcarii. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1000 osób. Łącznie wzięło w nim udział 9 000 osób.