You are here

Polacy chcą podróżować jak nigdy wcześniej. Wyniki badania “Holiday Barometer 2022

Wakacje za pasem – morze, góry, a może “city break”? Polacy są jednym z najchętniej podróżujących narodów w Europie. Aż 2/3 Polaków ma już sprecyzowane plany na wakacje 2022, zamierzają na nie wydać średnio 4 499 zł i odpoczywać blisko 2 tyg. – wynika
z najnowszego badania Holiday Barometer zrealizowanego przez IPSOS w 15 krajach świata na zlecenie Europ Assistance.

Polacy chcą podróżować jak nigdy wcześniej

Dwa ostatnie lata mocno wpłynęły na ograniczenie podróży i planowanie wakacji. W tym roku Polacy są pozytywniej nastawieni do kwestii związanych z Covid-19. O 15% w stosunku do zeszłorocznej edycji badania, spadł odsetek rodaków, którzy obawiają się wpływu pandemii na ich plany podróżne (38%). Polska znalazła się również na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o  optymizm związany z podróżowaniem, wśród wszystkich badanych krajów. 41% osób uważa, że już teraz jest możliwe „normalne” podróżowanie, bez konieczności noszenia maseczek i robienia testów. Jest to wzrost o 34 punkty procentowe względem roku 2021, gdzie tylko 7% było tego zdania. Pomimo wzrostu cen i wysokiej inflacji, która jak twierdzą Polacy, wpływa na ich entuzjazm do podróżowania (79%), aż 70% Polaków deklaruje radość
i podekscytowanie z możliwości podróżowania w tym roku.

Jak spędzimy tegoroczny urlop?

2/3 Polaków ma w tym roku plany urlopowe. Połowa osób (50%) będzie wypoczywała w kraju. Z kolei ci, którzy planują wakacje za granicą (40%), najchętniej wybierają Włochy (7%), Chorwację (6%), Hiszpanię (6%), czy Grecję (5%). Nie brakuje jednak miłośników egzotycznych wypadów – 6% Polaków wskazuje, że miejscem docelowym ich tegorocznej podróży jest Azja.

Podczas wakacji najwięcej osób spędzi urlop nad morzem – 57%, w góry pojedzie 37% badanych, 28% wybierze wycieczkę objazdową, a 21% osób uda się na krótki wyjazd, typu “city break”. Latem, Polacy najchętniej wybierają wypoczynek dwutygodniowy
– 36%, a przynajmniej tydzień wakacji planuje – 32% osób. Trzytygodniowy urlop spędzi 12% badanych. Z kolei na wyjazd, który będzie trwał
4 tygodnie bądź dłużej pozwoli sobie tylko 7%.

Według Polaków wymarzony urlop to taki, na którym można beztrosko odpoczywać (55%), podróżować z rodziną lub przyjaciółmi (52%), czy poznawać nowe kultury (38%).

Najchętniej samochodem z rodziną i przyjaciółmi

Większość Polaków wyjedzie na wakacje z rodziną i przyjaciółmi – 85%, w szczególności z partnerem (64%), czy z dziećmi (38%). Na podróż z przyjaciółmi zdecyduje się 21% Polaków. Tegoroczne wakacje samotnie spędzi 9% rodaków. 

Zdecydowana większość osób pojedzie na wypoczynek samochodem – 59%, samolot wybierze – 27%, a do pociągu wsiądzie – 18% urlopowiczów.  Szukając zakwaterowania połowa Polaków (50%) wybierze hotel. Kwaterę prywatną planuje wynająć 23% badanych,
a u znajomych zatrzyma się 22% osób. Z kolei 17% rodaków zdecyduje się na zakwaterowanie typu bed&breakfast.

Badani zadeklarowali, że w tym roku planują przeznaczyć na wyjazd wakacyjny średnio
4 499,96 zł. Jest to o 385,76 zł więcej niż w poprzednim roku. Ponad połowa Polaków przyznała, że ich budżet na letni wyjazd jest większy niż rok temu (51%). Z kolei 19% osób deklaruje, że przeznaczy niższy budżet na urlop. 25% badanych, którzy przyznali, że w tym roku nie pojadą na wakacje, wskazali na czynniki ekonomiczne. 45% z nich, nie może sobie pozwolić na wyjazd, a 44% chce zaoszczędzić pieniądze.

Ubezpieczenie turystyczne na wyjazd

1/3 osób potwierdza, że sytuacja związana z pandemią zachęciła je do wykupowania lepszego ubezpieczenia podróżnego (33%), jest to wzrost
o 17% w stosunku do roku 2021.

Połowa Polaków (50%) deklaruje chęć wykupienia ubezpieczenia turystycznego na kolejną podróż. Polacy najchętniej kupują ubezpieczanie bezpośrednio w towarzystwie ubezpieczeniowym (25%), czy w biurze podróży (21%). Coraz częściej korzystają także z usług brokera ubezpieczeniowego (19%). Z kolei 13% decyduje się na zakup polisy online lub bezpośrednio w firmie assistance.

Według badanych dobra polisa turystyczna powinna zawierać zwrot kosztów opieki medycznej i szpitalnej w nagłych wypadkach (79%), ochronę dla bagażu i rzeczy osobistych (73%), OC (72%), opóźnienie lub anulowanie wyjazdu (65%), czy ochronę związaną z zachorowaniem na Covid (64%). Najważniejszym czynnikiem, na który Polacy zwracają uwagę podczas wyboru polisy turystycznej, jest przystępna cena (35%).

 

Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 26.04.2022-16.05.2022 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Czechach, Australii i Tajlandii. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 15 000 osób, w tym 1000 Polaków.