You are here

Cyber Assistance – Twoja tarcza ochronna w świecie cyfrowych zagrożeń

W dobie dynamicznej cyfryzacji nasze dane, finanse i prywatność są coraz bardziej narażone na ataki. Metody, jakie wykorzystują cyber przestępcy, są coraz bardziej wyszukane, dlatego należy co jakiś czas uaktualnić wiedzę. Warto rozważyć również zakup cyber assistance, który będzie naszą tarczą ochronną
w cyfrowym świecie.

Czy cyber assistance naprawdę jest potrzebne?

Współczesny świat staje się coraz bardziej cyfrowy, a wraz z tym rośnie liczba zagrożeń, które mogą dotknąć zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Ataki ransomware, polegające na szyfrowaniu danych w celu wymuszenia okupu, phishing, czyli próby wyłudzenia danych poprzez fałszywe wiadomości, wycieki danych osobowych
z systemów firmowych spowodowane atakami hakerskimi, to tylko kilka przykładów niebezpieczeństw, z jakimi musimy się mierzyć. Coraz częściej dochodzi również do kradzieży tożsamości, w wyniku której cyberprzestępcy wykorzystują nasze dane osobowe do działań niezgodnych z prawem.

Według raportu KPMG, w 2022 r. 58% firm w Polsce doświadczyło co najmniej jednego incydentu naruszenia bezpieczeństwa, a 33% odnotowało wzrost intensywności prób cyberataków.[1] Dodatkowo, jak podawał wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski do połowy października 2024 r. wykryto ponad 80 tysięcy incydentów związanych z cyberatakami.

Niebezpieczeństwa te nie omijają nikogo – zarówno dużych korporacji, jak i zwykłych użytkowników internetu. Utrata danych, dostępu do kont bankowych czy wyciek wrażliwych informacji mogą mieć poważne konsekwencje finansowe i reputacyjne. Dlatego potrzeba usług takich jak cyber assistance staje się kluczowa. Dzięki nim użytkownicy zyskują profesjonalne wsparcie w ochronie przed zagrożeniami oraz narzędzia, które pozwalają skutecznie przeciwdziałań wirtualnym atakom.

Korzyści dla posiadaczy

Można wyróżnić kilka etapów, na których usługa cyber assistance będzie przydatna: monitoring zagrożeń, zapobieganie potencjalnym zagrożeniom oraz łagodzenie skutków zagrożenia, które nie zostało na czas wykryte i zneutralizowane. Posiadanie cyber assistance daje pewność, że w razie ataku nie jesteśmy pozostawieni sami sobie. W ramach ubezpieczenia mamy dostęp do specjalistów, którzy pomogą w analizie i neutralizacji zagrożeń. Polisa może też pokryć koszty związane
z odtworzeniem uszkodzonego systemu po ataku lub z zapłatą okupu za zaszyfrowane dane. Cyber assistance to również:

  • dostęp do dedykowanego portalu, na którym nasze dane, m.in. numery kart płatniczych, adresy email, numer telefonu są monitorowane pod kątem ich wykorzystania przez przestępców,
  • ochrona podczas zakupów online oraz wypłata odszkodowania w razie oszustwa ze strony sprzedającego,
  • odzyskanie danych elektronicznych,
  • przywrócenie dostępu do danych,
  • pomoc w tworzeniu kopii zapasowych,
  • zakup nowego oprogramowania, w miejsce tego, które zostało uszkodzone lub zniszczone,
  • usunięcie złośliwego oprogramowania
  • infolinia techniczna,
  • sprzęt zastępczy,
  • zdalna pomoc IT.

Ubezpieczenia takie jak cyber assistance to kompleksowa ochrona danych i nieocenione wsparcie w obliczu współczesnych zagrożeń cyfrowych. Wsparcie technologiczne usługi cyber assistance rozpoczyna się już na etapie monitorowania potencjalnych zagrożeń i zapobieganiu w ich materializacji. Doradztwo w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego, pomoc przy odzyskaniu danych, ubezpieczenie od strat finansowych wynikających z cyberataków, to dodatkowe możliwości, jakie daje nam taka polisa – tłumaczy Marcin Zieliński, Dyrektor Generalny Europ Assistance Polska.

Cyber assistance to rozwiązanie, które może być dostosowane zarówno do potrzeb osób prywatnych, jak i firm. Przedsiębiorstwa mogą skorzystać z pakietów oferujących ochronę sprzętu IT, pomoc prawną i psychologiczną, jak również monitoring mediów pod kątem publikacji fałszywych lub negatywnych treści na ich temat w sieci.

Obecnie praca w pełni zdalna bądź hybrydowa jest dość powszechna. Wiele firm daje taką możliwość swoim pracownikom, dlatego cyber assistance może się sprawdzić jako dobre uzupełnienie zabezpieczenia sprzętów osób pracujących w tej formule – kontynuuje Marcin Zieliński. 

Cyber assistance i edukacja – duet idealny

Rozwój cyfrowy w szczególności rozwój sztucznej inteligencji daje cyberprzestępcom nowe możliwości. Wzrost świadomości na temat cyberzagrożeń jest jednym
z najważniejszych elementów ochrony cyfrowej. Dlatego cyber assistance w połączeniu z edukacją klienta może przynieść znakomite efekty np.:

  • zwiększenie umiejętności rozpoznawania zagrożeń takich jak np. phishing czy ataki ransomware,
  • zrozumienie zasad ochrony danych osobowych,
  • umiejętność bezpiecznego korzystania z Internetu.

Szczególnie istotne jest dotarcie do grup najbardziej narażonych na ataki, takich jak osoby starsze czy młodzież, która pomimo tego, że dobrze obsługuje sprzęty elektroniczne, często jest celem cyberprzestępców.

Edukacja naszych pracowników, klientów, jak również nas samych jest częścią skutecznej strategii obrony przed rosnącymi zagrożeniami w cyfrowym świecie. Nasi pracownicy kilka razy w roku mają obowiązkowe szkolenia z cyberbezpieczeństwa. Natomiast w tym roku bardzo mocno chcemy się skupić również na naszych klientach, tak aby czuli się bezpiecznie nie tylko w podróży czy na drodze, ale również surfując po sieci – mówi  Rafał Marczewski, Dyrektor Zarządzający ds. IT w Europ Assistance Polska.

Pod koniec 2024 r. wiele firm ruszyło z kampaniami informacyjnymi. Jest to trend, który na pewno rozwinie się w 2025 roku, co pomoże jeszcze lepiej przygotować użytkowników Internetu na różne pułapki, które tam na nich czekają. Dla tych, którzy chcą zacząć działać od razu, idealnym dniem będzie 28 stycznia, czyli Międzynarodowy Dzień Ochrony Danych Osobowych. To dobra data na przypomnienie sobie, zasad bezpiecznego użytkowania zasobów Internetu.

 

[1] Dane pochodzą z badania Barometer cyberbezpieczeństwa. Detekcja i reakcja na zagrożenia w czasie podwyższonego alertu